غولهای تجاری چگونه رشد میکنند؟ تاریخچه و تجربه شرکت آلمانی BASF

تهیه کننده: دکتر کیارش مهرانی

BASF SE یک شرکت شیمیایی چند ملیتی آلمانی و بزرگترین تولید کننده مواد شیمیایی در جهان است. گروه BASF شامل شرکت های تابعه و سرمایه گذاری مشترک در بیش از ۸۰ کشور است و شش سایت تولید یکپارچه و ۳۹۰ سایت تولید دیگر را در اروپا، آسیا، استرالیا، آمریکا و آفریقا اداره می کند.[۵] دفتر مرکزی آن در لودویگشافن آلمان واقع شده است. BASF در بیش از ۱۹۰ کشور مشتری دارد و محصولات را به صنایع مختلف عرضه می کند. با وجود اندازه و حضور جهانی، BASF از زمانی که تولید و فروش محصولات الکترونیکی مصرفی با مارک BASF را در دهه ۱۹۹۰ کنار گذاشت، توجه عمومی نسبتا کمی را به خود جلب کرد.

در پایان سال ۲۰۱۹، این شرکت ۱۱۷۶۲۸ کارمند داشت که بیش از ۵۴۰۰۰ نفر در آلمان بودند. در سال ۲۰۱۹، BASF فروش ۵۹.۳ میلیارد یورو و درآمد حاصل از عملیات قبل از اقلام ویژه حدود ۴.۵ میلیارد یورو را ثبت کرد. این شرکت در حال حاضر [چه زمانی؟] فعالیت های بین المللی خود را با تمرکز ویژه بر آسیا گسترش می دهد. بین سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۵، این شرکت ۵.۶ میلیارد یورو در آسیا سرمایه‌گذاری کرد، به عنوان مثال در سایت‌های نزدیک نانجینگ و شانگهای، چین و مانگالور، هند.

BASF در بورس اوراق بهادار فرانکفورت، بورس لندن و بورس زوریخ پذیرفته شده است. این شرکت در سپتامبر ۲۰۰۷ ADR خود را از بورس اوراق بهادار نیویورک حذف کرد. این شرکت جزء شاخص بازار سهام یورو Stoxx 50 است.

استراتژی شرکت

در BASF، ما مشتاق شیمی و مشتریان خود هستیم. ما می خواهیم برای مشتریان خود شرکت شیمیایی پیشرو در جهان باشیم، رشد سودآوری داشته باشیم و برای جامعه ارزش ایجاد کنیم. به لطف تخصص، روحیه نوآورانه و کارآفرینی و قدرت ادغام Verbund، ما سهمی تعیین کننده در تغییر جهان به سمت بهتر شدن داریم. این هدف ماست. این چیزی است که ما را هدایت می کند و بهترین کار را انجام می دهیم: ما شیمی را برای آینده ای پایدار ایجاد می کنیم.

جهان با چالش های بزرگی مواجه است. تغییرات آب و هوایی در حال پیشرفت است، جمعیت جهان در حال افزایش است و نیاز آن به غذا نیز افزایش می یابد. روز به روز افراد بیشتری در شهرها زندگی می کنند و تقاضا برای تحرک فردی در حال افزایش است. در عین حال منابع طبیعی نیز محدود است. ما بیش از هر زمان دیگری به راه حل هایی نیاز داریم که رشد پایدار را ممکن می سازد. شیمی در اینجا نقش کلیدی دارد. می تواند به غلبه بر چالش های جهانی تقریباً در تمام زمینه های زندگی کمک کند. با ترکیب تخصص خود با شایستگی مشتریان، می توانیم با هم راه حل های پایدار و سودآوری را توسعه دهیم.

تاریخچه شرکت

BASF مخفف Badische Anilin- und SodaFabrik (در آلمانی “Baden Aniline and Soda Factory”) است. این شرکت توسط فردریش انگلهورن در ۶ آوریل ۱۸۶۵ در مانهایم، در ایالت آلمانی زبان بادن تأسیس شد. انگلهورن مسئول راه اندازی یک کارخانه گاز و روشنایی خیابان برای شورای شهر در سال ۱۸۶۱ بود. کارخانه گاز قیر را به عنوان یک محصول جانبی تولید می کرد و از آن برای تولید رنگ استفاده می کرد. BASF در سال ۱۸۶۵ برای تولید سایر مواد شیمیایی لازم برای تولید رنگ، به ویژه سودا و اسیدها راه اندازی شد. با این حال، این کارخانه در آن سوی رودخانه راین در لودویگشافن ساخته شد، زیرا شورای شهر مانهایم می‌ترسید که آلودگی هوای کارخانه شیمیایی بتواند ساکنان شهر را آزار دهد. در سال ۱۸۶۶، فرآیندهای تولید رنگ نیز به سایت BASF منتقل شد.[۹]

رنگ ها

در سال ۱۸۵۷ ویلیام هنری پرکین مبنی بر اینکه از آنیلین می توان برای ساختن مواد رنگی شدید استفاده کرد، منجر به تولید تجاری رنگ های مصنوعی در انگلستان از آنیلین استخراج شده از قطران زغال سنگ شد. BASF  هاینریش کارو، شیمیدان آلمانی با تجربه در صنعت رنگرزی در انگلستان، به عنوان اولین رئیس تحقیقات استخدام کرد. کارو سنتز آلیزارین (رنگدانه طبیعی در جنون) را توسعه داد و در ۲۵ ژوئن ۱۸۶۹ برای ثبت اختراع بریتانیا درخواست داد. به طور تصادفی، پرکین در ۲۶ ژوئن ۱۸۶۹ برای یک حق اختراع تقریباً یکسان درخواست داد و دو شرکت به یک توافق تجاری متقابل در مورد روند.

اختراعات بیشتری برای سنتز متیلن بلو و ائوزین اعطا شد و در سال ۱۸۸۰، تحقیقات برای یافتن یک فرآیند مصنوعی برای رنگ نیلی آغاز شد، اگرچه تا سال ۱۸۹۷ با موفقیت به بازار عرضه نشد. در سال ۱۹۰۱، حدود ۸۰ درصد از تولید BASF مواد رنگزا بود.

جوش شیرین

کربنات سدیم (سودا) توسط فرآیند Leblanc تا سال ۱۸۸۰ تولید می شد که فرآیند بسیار ارزان تر Solvay در دسترس قرار گرفت. BASF تولید خود را متوقف کرد و پس از آن آن را از شرکت Solvay خرید.

اسید سولفوریک

اسید سولفوریک در ابتدا با فرآیند محفظه سرب تولید می شد، اما در سال ۱۸۹۰، واحدی با استفاده از فرآیند تماس وارد جریان شد و اسید را با غلظت بالاتر (۹۸٪ به جای ۸۰٪) و هزینه کمتر تولید کرد. این پیشرفت به دنبال تحقیق و توسعه گسترده توسط رودولف کنیتش بود که به خاطر آن مدال لیبیگ را در سال ۱۹۰۴ دریافت کرد.

آمونیاک

توسعه فرآیند هابر از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۲ سنتز آمونیاک (یک ماده شیمیایی صنعتی اصلی به عنوان منبع اولیه نیتروژن) را ممکن کرد و پس از کسب حقوق انحصاری این فرآیند، در سال ۱۹۱۳ BASF یک کارخانه تولید جدید را در اوپائو راه اندازی کرد. افزودن کود به گستره محصولات خود BASF همچنین در سال ۱۹۱۷ استخراج انیدریت برای گچ را در کوهنشتاین به دست آورد و شروع به استخراج آن کرد.

آی جی فاربن

در سال ۱۹۱۶، BASF عملیات خود را در یک سایت جدید در Leuna آغاز کرد، جایی که مواد منفجره در طول جنگ جهانی اول تولید می شد. در ۲۱ سپتامبر ۱۹۲۱، انفجاری در اوپائو روی داد و ۵۶۵ نفر را کشت. انفجار اوپائو بزرگترین حادثه صنعتی در تاریخ آلمان بود. تحت رهبری کارل بوش، BASF IG Farben را با Hoechst، Bayer و سه شرکت دیگر تأسیس کرد و در نتیجه استقلال خود را از دست داد. BASF بازمانده اسمی بود، زیرا تمام سهام قبل از ادغام با سهام BASF مبادله می شد. لاستیک، سوخت و پوشش ها به طیف محصولات اضافه شد. در سال ۱۹۳۵، IG Farben و AEG در نمایشگاه رادیو در برلین، مگنتوفون – اولین ضبط صوت را ارائه کردند.

آمار مالی

YearRevenue
in bn. EUR€
Net income
in bn. EUR€
Total Assets
in bn. EUR€
Employees
۲۰۱۳۷۳.۹۷۳۴.۸۴۲۶۴.۳۸۲۱۱۲,۲۰۶
۲۰۱۴۷۴.۳۲۶۵.۱۵۵۷۱.۳۵۹۱۱۳,۲۹۲
۲۰۱۵۷۰.۴۴۹۳.۹۸۷۷۰.۸۳۶۱۱۲,۴۳۵
۲۰۱۶۵۷.۵۵۰۴.۰۵۶۷۶.۴۹۶۱۱۳,۸۳۰
۲۰۱۷۶۱.۲۲۳۶.۰۷۸۷۸.۷۶۸۱۱۵,۴۹۰
۲۰۱۸۶۲.۶۷۵۴.۷۰۷۸۶.۵۵۶۱۲۲,۴۰۴
۲۰۱۹۵۹.۳۱۶۸.۴۲۱۸۶.۹۵۰۱۱۷,۶۲۸
۲۰۲۰۵۹.۱۴۹-۱.۰۶۰۸۰.۲۹۲۱۱۰,۳۰۲

سرمایه گذاران

۷۵ درصد از سهام BASF در اختیار سرمایه گذاران نهادی است (بیش از ۵ درصد بلک راک). ۳۶ درصد از سهام در آلمان، ۱۱ درصد در بریتانیا و ۱۷ درصد در ایالات متحده نگهداری می شود.

بخش های تجاری

BASF در بازارهای مختلف فعالیت می کند. کسب و کار آن در بخش های مواد شیمیایی، پلاستیک، محصولات عملکردی، راه حل های کاربردی، راه حل های کشاورزی، و نفت و گاز سازماندهی شده است.

مواد شیمیایی

BASF طیف گسترده ای از مواد شیمیایی مانند حلال ها، آمین ها، رزین ها، چسب ها، مواد شیمیایی درجه الکترونیک، گازهای صنعتی، پتروشیمی های اساسی و مواد شیمیایی معدنی را تولید می کند. مهمترین مشتریان این بخش، صنایع دارویی، ساختمانی، نساجی و خودروسازی هستند.

پلاستیک ها

محصولات پلاستیکی BASF شامل مواد با کارایی بالا در ترموپلاستیک ها، فوم ها و یورتان ها می باشد.[۴۳]

مهندسی پلاستیک

پلاستیک مهندسی BASF متشکل از رزین های مبتنی بر نایلون “۴ Ultras” – Ultramid polyamide (PA)، Ultradur، پلی بوتیلن ترفتالات (PBT)، اولترافرم، پلی استال (POM) و اولتراسون، پلی سولفون (PSU) و پلی اتر سولفون (PES) است.

استایرنیک

BASF Styrenics از فوم ها و کوپلیمرها تشکیل شده است. کوپلیمرهای استایرنی BASF در الکترونیک، ساختمان و ساخت و ساز و قطعات خودرو کاربرد دارد. در سال ۲۰۱۱، BASF و INEOS فعالیت های تجاری جهانی خود را در زمینه های مونومرهای استایرن (SM)، پلی استایرن (PS)، اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)، کوپلیمرهای استایرن بوتادین (SBC) و سایر کوپلیمرهای مبتنی بر استایرن (SAN, AMSAN،) ترکیب کردند. ، MABS) به یک سرمایه گذاری مشترک به نام Styrolution.[44]

پلی اورتان ها

تجارت پلی اورتان BASF از فناوری های متنوع و محصولات نهایی تشکیل شده است. مواد شیمیایی یورتان مواد اولیه ای هستند که در فوم های سفت و انعطاف پذیر استفاده می شوند که معمولاً برای عایق کاری در صنایع ساختمانی و لوازم خانگی، مبلمان، بسته بندی و حمل و نقل استفاده می شوند.

فوم ها

فوم هایی مانند استایروپور معمولاً به عنوان مواد عایق استفاده می شوند. آنها مقرون به صرفه هستند و از نظر مقرون به صرفه بودن، حفظ منابع و حفاظت از محیط زیست نسبت به سایر مواد برتری دارند. سرمایه‌گذاری‌هایی که برای مواد عایق انجام می‌شود معمولاً در مدت کوتاهی هزینه پرداخت می‌کند و به حفظ و حتی افزایش ارزش ساختمان‌ها کمک می‌کند.

پلی آمیدها و مواد واسطه

BASF پیش سازهای پلی آمید و پلی آمید را تولید می کند.

پلاستیک های زیست تخریب پذیر

BASF یک پلاستیک زیست تخریب پذیر با محتوای بالای پلی لاکتیک اسید تولید کرد.

محصولات عملکردی

BASF طیف وسیعی از مواد شیمیایی عملکردی، پوشش‌ها و پلیمرهای کاربردی را تولید می‌کند. اینها شامل مواد خام برای شوینده ها، مواد شیمیایی نساجی و چرم، رنگدانه ها و مواد خام برای چسب ها، مواد شیمیایی کاغذی است. مشتریان خودروسازی، روغن، کاغذ، بسته بندی، نساجی، محصولات بهداشتی، مواد شوینده، مصالح ساختمانی، پوشش، چاپ و چرم هستند.

راه حل های کاربردی

موزه ظروف لاکی تحت حمایت BASF در مونستر، آلمان

BASF در لودویگشافن

بخش راه حل های کاربردی BASF شامل بخش های کاتالیزورها، مواد شیمیایی ساختمانی و پوشش ها است. این بخش ها محصولات خاص مشتری را به ویژه برای صنایع خودروسازی و ساختمانی توسعه می دهند.

کشاورزی

BASF محصولات کشاورزی و مواد شیمیایی از جمله قارچ‌کش‌ها، علف‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها و محصولات تصفیه بذر را عرضه می‌کند.[۴۵][۴۶] این شرکت همچنین در مورد ژنومیک مغذی تحقیق می کند.[۴۷] BASF در سال ۲۰۱۶ یک مرکز فناوری حفاظت از محصول جدید را در لیمبورگرهوف آلمان افتتاح کرد.[۴۸]

بیوتکنولوژی

BASF در تحقیق، توسعه و بازاریابی بیوتکنولوژی با شرکت مونسانتو همکاری می کرد.[۴۹] در ارتباط با این کار، BASF بسیاری از ابزارهای ویرایش ژن از جمله CRISPR Cas9 و CRISPR Cpf1 را مجوز داده است

شرکت تابعه BASF Plant Science سیب زمینی اصلاح شده ژنتیکی Amflora و Starch Potato را با آمیلوز کاهش یافته تولید می کند.[۵۲][۵۳] در سال ۲۰۱۰ BASF اداره محیط زیست، غذا و امور روستایی آزمایشاتی را در مورد سیب زمینی های اصلاح شده ژنتیکی در بریتانیا انجام داد.[۵۴] نشاسته سیب زمینی برای استفاده در ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ مجاز شد.

سایر محصولات تراریخته عبارتند از انواع فیتازید کلزا با فیتاز، سویای مقاوم به علف کش سولفونیل اوره و ذرت مقاوم به خشکی (با پروتئین شوک سرمایی B) که با مونسانتو توسعه یافته است

نفت و گاز

BASF از طریق شرکت تابعه خود Wintershall Dea به اکتشاف و تولید نفت و گاز می پردازد. در اروپای مرکزی و شرقی، Wintershall با شریک روسی خود گازپروم کار می کند.

سابقه زیست محیطی

بر اساس «شاخص ۱۰۰ آلاینده برتر» در سال ۲۰۲۰ که توسط دانشگاه ماساچوست، مؤسسه تحقیقات اقتصاد سیاسی آمهرست (PERI) منتشر شده است، در بین شرکت های آمریکایی، BASF در رتبه دوم بزرگترین آلاینده آب و رتبه چهارم بزرگترین آلاینده هوا در جهان قرار گرفت. ۲۰۱۸، آخرین سالی که داده‌های آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده برای آن در دسترس است.

در سال ۲۰۰۶ BASF به دلیل تلاش‌هایش در رابطه با تغییرات آب و هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای در فهرست رهبری آب و هوا گنجانده شد.

BASF فیلترهایی برای تصفیه خانه های فاضلاب ایجاد کرده است که به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند

شرکت BASF و دانشگاه کلمبیا برای تحقیقات بیشتر «منابع انرژی بی‌خطر و پایدار» با یکدیگر همکاری کردند. این شرکت اخیراً میزان انتشار آنها در سال ۲۰۰۶ را “۱.۵۰ میلیون تن زباله” گزارش کرده است که نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است. میزان ضایعاتی که BASF تولید می کند به کاهش خود ادامه داده است.

در حالی که BASF اطلاعات زیست محیطی خود را در ایالات متحده و اروپا منتشر می کند، صلح سبز نگرانی عمیق خود را در مورد امتناع BASF از انتشار اطلاعات زیست محیطی در مورد عملیات خود در چین ابراز کرده است. در می ۲۰۰۹، یک کارخانه BASF در هانیبال، میسوری، ایالات متحده، کروم را به طور تصادفی در رودخانه می سی سی پی تخلیه کرد. دپارتمان منابع طبیعی محلی آزمایش‌هایی را در دسامبر ۲۰۰۹ انجام داد که نشان داد سطح کروم از محدودیت‌های ایمنی نظارتی تجاوز نمی‌کند. BASF با وزارت منابع طبیعی میسوری (MoDNR) برای حل سؤالات مربوط به سطح بالای کروم شش ظرفیتی که در پساب یکی از خروجی های مجاز آن به رودخانه می سی سی پی شناسایی شده بود، همکاری کرد. وزارت بهداشت ایالتی نتایج آزمایش را بررسی کرد و تشخیص داد که مقادیر یافت شده بسیار کمتر از سطوح توصیه شده غربالگری بهداشت عمومی است. در سال ۲۰۱۳، BASF از مقر BASF در لودویگشافن، آلمان، نشت چند صد کیلوگرم از عامل کیلیت Trilon-B (تترا سدیم ادتا) را به رودخانه راین گزارش کرد.