توصیه وارن بافت برای یک بازار پرنوسان: صبر سودمند است

ترجمه:دکتر کیارش مهرانی

تاریخ انتشار: ۲۶ ژانویه ۲۰۲۲ 

مطمئناً در چند روز گذشته بازار سهام را زیر نظر داشتید. این کار سخت خواهد بود. حتی حرفه ای ترین سرمایه گذاران نیز احتمالاً متوجه شده اند که عناوین ترسناکی که در اخبار عصر ظاهر می شوند، افت های هزار امتیازی را می شمارند و نمودارهایی با شیب رو به پایین به رنگ قرمز روشن چشمک می زنند.به هر حال رسانه ها چیزی را بیشتر از یک فاجعه دوست ندارند. با این وجود، نوسانات اخیر بازار سهام، پس از سال‌ها افزایش بازارها، به‌طور گسترده‌ترین پیش‌بینی تغییر مالی در تاریخ اخیر است. هیچ چیز در مورد آنچه اکنون می بینیم نباید غافلگیر کننده باشد – یا به ویژه برای افراد آماده خطرناک باشد. اما در مورد ناآماده ها چطور؟

من برای آنها بینشی اساسی ارائه می کنم، بینشی که می تواند حتی از سرمایه گذاران باتجربه فرار کند. وقتی می بینید که یک بازار سهام به فروش می رسد، همیشه به یاد داشته باشید که در هر معامله دو شرکت کننده وجود دارد – یک فروشنده و یک خریدار.

بله، ارزش سهام ممکن است کاهش پیدا کند، به ویژه زمانی که تعداد کمی از آنها به نسبت سودآوری بلندمدت نهایی آنها پیشنهاد شده باشد. به هر حال، قیمت سهام یک عدد امروزی است که داستانی را درباره فردا بیان می کند. اما به یاد داشته باشید که وقتی برخی از سرمایه گذاران از بازار خارج می شوند، برخی دیگر وارد بازار می شوند. همانطور که وارن بافت می گوید: “بازار سهام وسیله ای است که پول را از افراد بی صبر به بیمار صبور(کسانی که آمادگی صبر دارند) می کند.” ناآماده ها، بنا به تعریف، بی حوصله هستند. آنها در تعداد کمی از شرکت ها بیش از حد سرمایه گذاری کرده اند. آنها روی نام های ثابت نشده شرط بندی کرده اند. آن‌ها چیزی را که وال استریت می‌فروشد، خریده‌اند، یعنی اقدام بر هوش، خرید بر مالکیت، و طمع کورکورانه بر سخت‌کوشی.

ای چشم‌انداز زمانی که نوسانات بازار سهام بالا می‌رود، من مشتریان را به جدولی که ما آن را «دیوار نگرانی» می‌نامیم ارجاع می‌دهم . جدول بازگشت بازار به سال ۱۹۳۴ و رویدادهای اخبار در آن سال های سود و زیان را فهرست می کند.

اگر چند دقیقه وقت بگذارید و سال به سال آن را مطالعه کنید، اجتناب از یک حقیقت ساده در مورد سرمایه‌گذاری دشوار است: جنگ، حباب، نکول اعتبار، بیماری‌های همه‌گیر، کاهش ارزش پول، تورم – هیچ‌کدام از اینها صعود سهام را متوقف نمی‌کند.

این سه نقطه داده را در نظر بگیرید:

  • برای بیش از ۱۰۰ سال، سهام تقریباً هر هشت سال دو برابر شده است.
  • یک دلار سرمایه گذاری ۵۰ سال پیش در S&P 500 SPX، -۰.۱۵٪ امروز بیش از ۱۰۰ دلار ارزش دارد.
  • در نهایت، هیچ دوره پنج ساله ای وجود ندارد که S&P بازده مثبتی را ثبت نکرده باشد.

آیا می توانید تا پنج سال صبر کنید تا بازار سهام جایگاه خود را پیدا کند و بازده مورد نظر را به شما بدهد؟ عالی، شما یک سرمایه گذار هستید.

نه؟ پس اصلا نباید سرمایه گذاری کنید . به نقل از بافت، “اگر حاضر نیستید به مدت ۱۰ سال سهام داشته باشید، حتی به مدت ۱۰ دقیقه به داشتن آن فکر نکنید.”

دیوار نگرانی

یک عبارت قدیمی وال استریت، “بازار از دیوار نگرانی بالا می رود”، به درستی خلاصه می کند که چگونه سرمایه گذاران دائماً نگران چیزی هستند. زمانی که بازار رو به رشد است، سرمایه گذاران نگران هستند که این بازار “بیش از حد داغ” یا “به بالاترین حد خود برسد”. هنگامی که بازار شروع به سقوط یا اصلاح می کند، سرمایه گذاران نگران سرایت(contagion) هستند، این احتمال وجود دارد که یک رویداد کوچک باعث واکنش زنجیره ای شود که منجر به فروپاشی بازار جهانی شود.

همانطور که آغاز سال ۲۰۲۲ را جشن می گیریم، رسانه ها نگرانی هایی در مورد تورم، تحول در سیاست فدرال رزرو (“فدرال رزرو”) و نوع ویروس کرونا Omicron گزارش می دهند. آیا باید نگران این مسائل باشیم؟ آیا آنها بر پس انداز و کیفیت بازنشستگی ما تأثیر خواهند گذاشت؟ در آخرین بررسی بازار، تکنیک‌هایی را ارائه کردیم که به ما کمک می‌کنند کمتر نگران باشیم و روی بلندمدت متمرکز بمانیم. در نامه این سه ماهه، ما به مناطق نگرانی فعلی می پردازیم و چشم اندازی را ارائه می دهیم.

زنجیره تامین مجموعه پیچیده ای از فعالیت ها و زیرساخت ها است که کالاها و خدمات را از تولیدکنندگان به مصرف کنندگان می رساند. به دلیل کمبود نیروی کار، و این واقعیت که بسیاری از تولید و مونتاژ در کشورهای آسیب پذیرتر در برابر تأثیر COVID-19 انجام می شود، راه اندازی مجدد زنجیره تامین دشوار بوده است. زمانی که تقاضا زیاد است و عرضه محدود می‌شود، قیمت‌ها تمایل به افزایش دارند. قیمت‌های کالایی مانند بنزین بزرگترین محرک‌های افزایش ۶.۸ درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در نوامبر ۲۰۲۱ بودند.

برای مثال، زمانی که شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌های بالاتری را به مشتریان منتقل کنند، می‌توانند سود خود را حفظ کنند (اگر گسترش ندهند)، که به نوبه خود باعث افزایش سود سهام، درآمد و اغلب قیمت سهام نیز می‌شود. سهام و املاک و مستغلات (REITs) برای چندین دهه از سرمایه گذاران در برابر تورم محافظت کرده است. در سال گذشته، حاشیه سود شرکت ها علیرغم فشارهای قیمتی به رشد خود ادامه داد و به S&P 500 کمک کرد تا در هر سه فصل اول سال به بالاترین سطح خود برسد. در واقع، از ژانویه ۱۹۷۵ تا فوریه ۲۰۲۱، CPI با نرخ سالانه ۳.۶ درصد در مقایسه با افزایش ۱۲.۳ درصدی شاخص S&P 500 و میانگین افزایش برای REIT 11.9 درصد افزایش یافت. طلا در همان دوره سالانه فقط ۵ درصد بازده داشت .