صنعت تامین سرمایه و بانکداری سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۲

دکتر کیارش مهرانی

استادیار دانشگاه و مدرس علوم مالی

صنعت بانکداری سرمایه‌گذاری(تامین سرمایه )پس از بازگشایی بازارهای جهانی و تزریق بسته‌های محرک توسط دولت‌ها برای کاهش اثرات نامطلوب همه‌گیری کووید-۱۹، شاهد افزایش قابل توجهی در فعالیت هایشان بود. اکثر بانک های سرمایه گذاری فعالیت خود را در محل اداری و ملاقات حضوری با مشتریان، البته به صورت محدود، آغاز کرده اند. بانک‌های سرمایه‌گذاری، دنبال کردن استراتژی‌های کنفرانس/نمایش‌های roadshows ترکیبی و استفاده از آخرین فناوری برای تنظیم مجدد و اصلاح استراتژی‌های معامله را آغاز کرده‌اند. انتظار می‌رود که نقدینگی موجود در بازار به فعالیت‌های ادغام و اکتساب (M&A) در آینده دامن بزند. روندهای زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) نیز ارزش نظارت را دارند، زیرا جهان در حال گذار به سمت سرمایه گذاری پایدار است.

در اینجا روندهای برجسته ای وجود دارد که باید در سال ۲۰۲۲ به دنبال آنها باشید:

روند ۱: تامین مالی پایدار برای دستیابی به رکوردهای جدید تامین مالی پایدار مفهوم جدیدی نیست، اما اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است و به نقاط عطف جدیدی دست یافته است. سرمایه‌گذاران و ذینفعان پس از تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹ و رویدادهایی مانند کنفرانس آب و هوای COP26، که در آن اقتصادهای بزرگ جهانی برنامه‌های خود را برای دستیابی به انتشار خالص کربن صفر اعلام کردند، علاقه بیشتری به آن نشان داده‌اند. این رویدادها همچنین باعث رشد سرمایه گذاری ESG در بازار شده است. سهامداران و سرمایه گذاران شرکتی به طور فزاینده ای بر اجرای سیاست ها و مقررات اجباری ESG در شرکت های خود تمرکز می کنند. از بین همه راه‌ها، اوراق قرضه مرتبط با پایداری [۱](SLB) به لطف تعهدات مربوط به تغییرات آب و هوایی رونق گرفته است. طبق گزارش Refinitiv، اولین SLB در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و مجموع اوراق انتشاریافته جهانی در آن زمان به ۸.۲

میلیارد دلار رسیده بود. از آن زمان تاکنون، رشد آن به بیش از ۱۱ برابر به ۹۲.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

بازار بدهی پایدار در آگوست ۲۰۲۱ به نقطه عطف جدیدی دست یافت، با انتشار جدید به سطوح رکورد و در حال حاضر از مجموع صدور ۷۶۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ عبور کرده است.

انتشار اوراق قرضه سبز، سهم اصلی همه سرمایه گذاری های پایدار را به خود اختصاص می دهد. با این حال، راه‌های دیگر، مانند اوراق قرضه اجتماعی و وام‌های مرتبط با پایداری نیز اخیراً مورد توجه قرار گرفته‌اند و به ناشران گزینه‌های زیادی برای انتخاب در فضای ESG می‌دهند.

فعالیت بازار پایدار در مناطق اروپا، آمریکای شمالی و آسیا رشد می کند و اروپا بیشترین سهم را از نظر فعالیت دارد.

روند ۲: نقدینگی سنگین در بازار که حوزه M&A را به پیش می برد و در سایه ابهاماتی که به تدریج محو می شوند، اعتماد جدیدی به رهبران کسب و کار برای بهبود سریع و قوی اقتصادی، با حمایت از رشد مثبت تولید ناخالص داخلی، نرخ CPI بهتر و نقدینگی بازار، از جمله موارد دیگر، ایجاد کرده است. بر اساس این احساسات مثبت، بازار شاهد اشتهای قوی برای M&A بوده است.

این امر بیشتر با در دسترس بودن  اوراق بهادار نقدشونده یا به اصطلاح پودر خشک قوی[۲] به ارزش بیش از ۱.۹ تریلیون دلار کمک می کند و انتظار می رود در نزدیک به میان مدت در بازار تزریق شود. بعلاوه، نزدیک به ۴۰۰ شرکت خرید با اهداف ویژه [۳](SPAC) در جستجوی یک هدف اکتساب در سطح جهانی هستند که انگیزه بیشتری برای رشد در چشم انداز M&A ایجاد می کند. در دسترس بودن سرمایه احتمالاً تا سال ۲۰۲۲ به خوبی حرکت خواهد کرد. تزریق سرمایه تازه از طریق SPAC ها، سرمایه گذاری های پلی اتیلن و تملک شرکت ها منجر به فعالیت های قوی در انجام معاملات شده است که ارزش کل معاملات بیش از ۱ تریلیون دلار در هر سه ماهه را در ۱۲ ماه گذشته ایجاد کرده است.

روند ۳: قدرت خرید همیشه درخشان SPAC

 SPAC ها در طول همه گیری در بازار سر و صدا ایجاد کردند، اما در اوایل سال با رکورد ۲۷۴ فهرست جدید در طول سه ماهه اول در ۲۰۲۱ شاهد رونق فعالیت بودند، بیش از ۸۰ میلیارد دلار توسط SPAC ها در ۱ H21، بیشتر در ماه های فوریه و مارس جمع آوری شد، که بیش از کل مبلغ جمع آوری شده در کل سال ۲۰۲۰ است. این افزایش توجه کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) را به خود جلب کرد، که دستورالعمل های جدید گزارشگری مالی را در سال ارائه کرد. اگرچه این امر منجر به کندی موقتی در فعالیت شد، اما محبوبیت SPAC ها همچنان ادامه داشت و انتظار نمی رود به زودی از بین برود.

شرکت خرید با هدف ویژه (SPAC) شرکتی است که هیچ گونه عملیات تجاری ندارد و صرفاً به منظور افزایش سرمایه از طریق عرضه اولیه عمومی (IPO) به منظور خرید یا ادغام با یک شرکت موجود تشکیل شده است. SPAC ها که به عنوان “شرکت های چک سفید[۴]” نیز شناخته می شوند، چندین دهه است که وجود دارند، اما محبوبیت آنها در سال های اخیر افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۰، ۲۴۷ SPAC با ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ایجاد شد و تنها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، رکورد ۹۶ میلیارد دلاری به ثبت رسید.

با در اختیار داشتن سرمایه موجود، همراه با یک گزینه اهرمی برای تعداد ۴۰۰ عدد SPAC که به دنبال هدف جدید هستند (معمولاً ۱۸ تا ۲۴ ماه)، شتاب ایجاد معامله را در سال ۲۰۲۲ به جلو خواهد برد SPAC های جدید که در سال آینده وارد بازار می شوند، فعالیت های معاملاتی را بیشتر تقویت خواهند کرد .

روند ۴: فعالیت بازار سرمایه به آرامی راه خود را برای بازگشت به سطوح قبل از همه گیری کرونا ادامه می دهد و همچنان صرف ریسک آن از اوراق قرضه بالاتر است. پس از سپری شدن تاریخهای ۱Q21 و ۲ Q21، بازار جهانی IPO کاهشی بود ولی سطوح فعالیت را با سطوح قبل از همه گیری مطابقت داد. عرضه اولیه جهانی سهام در سه ماهه سوم ۲۱ به ۱۱۲.۳ میلیارد دلار رسید که ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت. بازارها از جمله بریتانیا و اروپا در سه ماهه سوم سال ۲۱ در مقایسه با سایر بازارهای جهان فعال تر بودند. روند مشابهی نیز در بازار سرمایه بدهی (DCM) مشاهده شد که در سال ۲۰۲۰ به موفقیت دست یافت اما در سه ماهه دوم ۲۱ ثابت بود. اوراق قرضه شرکتی جهانی در ماه نوامبر یا ثابت یا پایین تر از سطوح قبلی بود، در حالی که اوراق قرضه دولتی به دلیل نگرانی ها در مورد نوع Omicron از ویروس کرونا افزایش یافت. علاوه بر این، انتظار می رود که این میزان ثابت بماند زیرا اکثر بانک های مرکزی در حال بررسی افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم احتمالی هستند.

روند ۵: افزایش شتاب در هزینه های زیرساختی در سطح جهانیاقتصادهای بزرگ در سراسر جهان در حال تنظیم مجدد استراتژی های خود برای هزینه های زیرساختی، به ویژه پس از COVID-19 هستند. چندین ابتکار جدید در این مدت انجام شد. آنها عبارتند از ابتکار Build Back Better World (یک ابتکار زیرساخت جهانی G7 به ارزش بیش از ۴۰ تریلیون دلار)، یک لایحه زیرساخت جدید به ارزش ۲.۳ تریلیون دلار تصویب شده در سنای ایالات متحده برای بازسازی زیرساخت های قدیمی در ایالات متحده، کنفرانس اخیر COP26، اجرای ۱.۰ تریلیون یورو قرارداد سبز اروپا و روی آوردن چین به محرک های زیرساختی (همانطور که پس از رکود بزرگ در سال ۲۰۰۸ انجام شد). هزینه‌های زیرساختی یکی از ستون‌های کلیدی برای کمک به احیای اقتصادهای ویران‌شده از همه‌گیری  ویروس حتی در سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

روند ۶: تسهیل معاملات با هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل پیش بینی

هدف بانک‌های سرمایه‌گذاری بهره‌برداری از قدرت هوش مصنوعی (AI) و تکیه ماشینی برای اصلاح فرآیندهای معاملاتی است. این پیشرفت‌ها ممکن است نتوانند جایگزین انسان شوند، اما می‌توانند با در دسترس قرار دادن اطلاعات به میزان قابل توجهی سرعت فرآیند بسته شدن معامله را تسریع کنند. اگر به سرعت و به طور گسترده مورد پذیرش قرار گیرد، بانک های سرمایه گذاری می توانند در این بازار رقابتی سخت، از نظر شکستن معاملات سود زیادی ببرند. این ابزارها همچنین به  حداقل رساندن خطای انسانی در اسناد پیچیده را در کنار سایر مزایای کارایی دارند. هوش مصنوعی و ربات ها فرصت های زیادی را برای بانک های سرمایه گذاری ارائه می دهند. بسیاری از بانک‌ها برای جمع‌آوری و استفاده از داده‌های دهه‌ها بر روی پلت‌فرم‌های CRM خود کار کرده‌اند، که برای مطالعه محدوده‌های پیشنهادی پیش‌بینی‌کننده و اسپردها برای کمک به تیم‌های معاملاتب در تصمیم‌گیری آگاهانه، با هدف به حداکثر رساندن نرخ موفقیت و در عین حال کاهش زمان صرف شده استفاده می‌شود.

روند ۷: فرسایش و کمبود استعداد که منجر به افزایش هزینه های عملیاتی می شود

با افزایش معاملات، بانک های سرمایه گذاری با حجم کار زیاد و کمبود کارکنان آموزش دیده دست و پنجه نرم می کنند. با توجه به اینکه بانکداران کارکشته در سطوح مختلف به تعداد بی‌سابقه ای اشتغال دارند، بانک‌ها برای جلوگیری از ترک کارمندان مجبورند مراقب باشند. بانک ها معمولاً انتظار دارند حدود ۵ درصد از کارکنان پس از دریافت پاداش سالانه ، سازمان خود را ترک کنند. با این حال، امسال، دپارتمان‌های منابع انسانی از مدیریت می‌خواهند که آماده شدن برای استعفای بیشتر را آغاز کنند، و احتمالاً حدود ۱۰ درصد از کارکنان پایین‌تر انتظار می‌رود پس از دریافت پاداش، شرکت را ترک کنند. این صنعت شاهد چرخش و خروج استعدادهای قابل توجهی برای دنبال کردن مشاغل خارج از حوزه بانکداری سرمایه گذاری بوده است.

کل صنعت با یک مشکل عمده عدم تعادل عرضه و تقاضا مواجه است که انتظار می‌رود در سه ماهه آینده نیز ادامه یابد. در پاسخ، بانک‌ها سخت‌تر تلاش می‌کنند تا مزایای بیشتری را ارائه کنند و اقدامات جدیدی از جمله ارتقای سریع‌تر، پاداش‌های بیشتر، استخدام‌های بیشتر برای کاهش بار کاری و ساعات کاری محدود را معرفی کنند. این اقدامات ممکن است منافع مورد انتظار حفظ یا جذب استعدادها را به همراه داشته باشد، اما مدیریت همچنین باید مراقب افزایش هزینه‌های عملیاتی و تأثیرات  آن برحاشیه‌ سود را داشته باشد، زیرا ممکن است به برنامه‌های توسعه آنها آسیب وارد کند. منبع: Investment Banking Industry Trends in 2022 | Acuity Knowledge Partners (acuitykp.com)


[۱] sustainability-linked bonds

[۲] پودر خشک(Dry powder) چیست؟ این اصطلاح از نیاز به پودر اسلحه خشک در گرماگرم نبرد در جنگ های اولیه مدرن ناشی می شود و به باروتی اشاره دارد که برای عملکرد صحیح باید خشک نگه داشته شود. پودر خشک یک اصطلاح عامیانه است که به اوراق بهادار قابل عرضه در بازار اطلاق می شود که دارای نقدینگی بالایی هستند و شبیه به پول نقد هستند. پودر خشک همچنین می تواند به ذخایر نقدی اشاره کند که توسط یک شرکت، شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر یا فرد برای پوشش تعهدات آتی، خرید دارایی ها یا خریدها نگهداری می شود. اوراق بهاداری که به عنوان پودر خشک در نظر گرفته می‌شوند، می‌توانند خزانه‌داری یا سایر سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت با درآمد ثابت باشند که می‌توانند در کوتاه‌مدت به منظور تأمین منابع مالی اضطراری یا امکان خرید دارایی به سرمایه‌گذار، نقد شوند.همچنین هنگامی که یک شرکت به پودر خشک خود اشاره می کند، در مورد مقدار پول نقد و دارایی های جاری خود صحبت می کند که می تواند برای تأمین نیازهای سرمایه در گردش استفاده شود. برای مثال، اگر شرکتی تصمیم بگیرد تقریباً تمام وجوه نقد خود را در موجودی درازمدتی که به راحتی قابل فروش نیست سرمایه‌گذاری کند، مقدار پودر خشک موجود را کاهش می‌دهد. اگر متعاقباً اقتصاد دچار رکود شود و مشتریان میزان خرید خود را کاهش دهند، شرکت در موجودی نقدینگی گیر می کند، اما همچنان هزینه های عملیاتی ماهانه دارد که باید بپردازد. در این مورد، کاهش پودر خشک نادرست بود. شرکت ها به طور کلی مقدار کافی پودر خشک را برای حفظ فعالیت های روزانه خود نگه می دارند.

[۳] special purpose acquisition companies

[۴] blank check companies