مدیریت دارایی های سازمان(EAM) در شرکتهای معدنی

تهیه کننده: دکتر کیارش مهرانی

منبع: http://www.crushingnquarrying.com/2019/03/15/enterprise-asset-management-the-solution-of-choice/

مدیریت دارایی شرکتی [۱](EAM) یک فناوری نرم افزاری است که به فعالیت های تعمیر و نگهداری برای شرکت هایی که کارشان بر مدیریت دارایی کمک می کند تا با عملکردهای گسترده سازمانی مانند تدارکات، مالی و مدیریت منابع انسانی یکپارچه شوند. این بدان معناست که سازمان‌هایی اصرار دارند که بالاترین شاخص‌های در دسترس بودن کارخانه را از طریق برنامه‌های تعمیر و نگهداری به دست آورند که عملکرد کارآمد و مؤثر را تضمین ‌کنند.اولاً این نرم افزار محصول جانبی CMMS (سیستم های مدیریت نگهداری کامپیوتر) است که اجزای اصلی آن عبارتند از: برنامه نگهداری و مدیریت موجودی. ثانیاً، برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) برای سازمان های تولیدی ایده آلی است که بر اساس برنامه ریزی ظرفیت محدود و انعظاف ناپذیر پیش بینی فروش و شرایط بازار متمرکزند. سه جزء اساسی این تکنولوژی عبارتند از: تراز مواد، برنامه اقلام مواد اولیه اصلی و برنامه اقلام تولیدی اصلی. در طول ده سال گذشته، فروشندگان عمده بسته‌های EAM یا CMMS مستقل، مجموعه‌های محصولات خود را در سراسر وب مهندسی مجدد کرده‌اند و قابلیت‌های جهانی خود را افزایش داده‌اند. علاوه بر این، آنها قابلیت هایی مانند تجارت الکترونیک، مدیریت ناوگان، مدیریت تسهیلات و اموال را اغلب با مشارکت با کارکنان متخصص برای رقابت بیشتر در جایگاه های مختلف اضافه کرده اند. آنها مشتریان بزرگ موجود در صنایع فرآیندی مانند پتروشیمی و پالایشگاه های نفت و همچنین معدن و فرآوری فلزات و بخش های ترکیبی را برای خدمات ارزش افزوده خود هدف قرار می دهند. با این حال، چالش اصلی این فروشندگان، جلب پذیرش بیشتر در میان تولیدکنندگان گسسته ای است که به راحتی این ابزار بهره وری ثابت شده را در گذشته خریداری نکرده اند، و منطقه مورد نظرفروشندگان ERP بوده است. نکته مهم، راه حل های EAM از راه حل های ERP (برنامه ریزی منابع سازمانی) که مشتق شده از برنامه ریزی منابع تولید (MRP) است و برای برآوردن نیازهای صنایع پردازش گسسته (به عنوان مثال، خودرو) توسعه یافته است، متمایز است. متعاقباً برنامه‌های ERP برای پاسخگویی به نیازهای صنایع تولید فرآیندی (مانند پالایشگاه‌های نفت، غذا و نوشیدنی) با افزودن قابلیت‌های خاص به این صنایع رشد کردند. با این حال، راه حل های ERP بر محصولات نهایی کسب درآمد یک شرکت تمرکز می کنند. در حالی ERP برای مدیریت برنامه ریزی، تولید و مدیریت مشتری مناسب هستند، اما برای مدیریت فعالیت های مدیریت دارایی که فعالیت های مربوط به تعمیر و نگهداری در مرکز عملیات هستند، کاربرد محدودی دارند.

موارد استفاده در صنایع معدنی

صنعت معدن یک صنعت بسیار دارایی بر است و با افزایش سرعت تغییرات، سازمان ها با تعدادی چالش مهم روبرو هستند. “پرتفوی دارایی” معدن با دارایی هایی از جمله موبایل، ناوگان، دارایی ثابت کارخانجات و زیرساخت ها از جمله راه آهن، جاده ها و بنادر به طور فزاینده ای متنوع می شود. سایر دارایی‌ها مانند خطوط لوله، ماشین‌های حفاری و وسایل نقلیه حمل‌ونقل نیازمند مقادیر زیادی سرمایه و منابع  انسانی ماهر برای نگهداری و مدیریت هستند، در حالی که دارایی‌های تولیدی جدیدتر به‌طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر می‌شوند که به سرعت به دستگاه‌های دیجیتالی یا «هوشمند» تبدیل می‌شوند. در عین حال، نیروی کار فعلی معدن در حال انتقال از نیروی کار در سن بازنشستگی به نیروی کار جوان تر و کم تجربه تر است. به این ترتیب، ایمنی، بهداشت، محیط زیست، قابلیت اطمینان دارایی ها، استانداردسازی سیستم ها و مهار هزینه ها اهمیت فزاینده ای پیدا می کنند. با توجه به اینکه بیشتر تجهیزات به طور مداوم با ظرفیت یا نزدیک به ظرفیت کار می کنند، هر زمان از کار افتادگی می تواند به سرعت حاشیه های سود را از بین ببرد و در نتیجه سودآوری به طور غیرقابل برگشتی از دست می رود. با وجود همه این تغییرات و چالش‌ها، بسیاری از سازمان‌ها در صنعت معذنی به طور فزاینده‌ای به دنبال راه‌حل‌های اطلاعاتی برای کمک به حداکثر استفاده از دارایی، بهبود بهترین شیوه‌های مدیریت دارایی، کنترل فزاینده سرمایه و هزینه‌های عملیاتی و بهبود حاشیه‌ سود عملیاتی هستند.  به طور معمول، بیشتر سازمان‌ها برنامه‌های متعدد و متفاوتی دارند که در سطح سازمانی در سطح کسب‌وکار و تولید مستقر شده‌اند، که هر کدام مرجع و مدل داده های منحصربه‌فرد خود را دارند. نتیجه اینکه یک نمای ناقص از عملیات  متصوراست، که می‌تواند وظیفه حصول اطمینان از مدیریت و نگهداری کارآمد دارایی‌ها را بسیار چالش‌برانگیزتر کند. برای افزایش سودآوری، شرکت‌های ماینینگ با داده‌ها، فرآیندها و گردش‌های کاری مشترک – برای کمک به بهبود کارایی عملیاتی و کاهش هزینه‌های انجام کسب‌وکار نیازمند فرآیندها و مدل‌های کسب‌وکار نوآورانه هستند. نرم افزار مدیریت دارایی سازمانی (EAM) با آوردن سیستم های متفاوت در یک ساختار یکپارچه، نوعی نوآوری تجاری را امکان پذیر می کند که به سازمان ها اجازه می دهد بازده تولید را افزایش دهند و در عین حال هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش دهند و به برتری عملیاتی دست یابند.

برای ارائه یک عملیات استخراج کاملاً کاربردی با اطلاعات بهینه، سازمان‌ها به دید و کنترل سرتاسر تمام دارایی‌های حیاتی در سرتاسر سازمان با استفاده از تاریخچه خدمات پیشگیرانه، اقدامات و کالیبراسیون‌ها و اطلاعات بلادرنگ در مورد نحوه عملکرد تجهیزات نیاز دارند. EAM راه حل یکپارچه ای ارائه می دهد که می تواند به شرکت های معدن راهی برای درک و کنترل نحوه عملکرد سیستم هایشان و برآورده کردن الزامات امنیتی، ایمنی و انطباق ارائه دهد. به عنوان بخشی از استراتژی یکپارچه سازی کارآمد تجاری و فناوری اطلاعات، EAM بر روی قابلیت دید، کنترل و اتوماسیون مورد نیاز برای پاسخگویی به چالش های ارائه عملیات برتر تمرکز دارد.

نیاز های صنعتی

یکی از ویژگی‌های کلیدی صنعت معدن در چند سال اخیر، افزایش ادغام‌ها و اکتساب‌ها است، با انگیزه حفظ رقابت بین‌المللی به عنوان عامل مهمی که شرکت‌ها را به سمت ادغام سوق می‌دهد. این ادغامهای صنعتی نیازمند تعدیل‌هایی در مدل کسب‌وکار و سیستم‌های اطلاعاتی انعطاف‌پذیر برای پشتیبانی از عملیات در مقیاس جهانی است.

پیری نیروی کار و کمبود مهارت

در حالی که هزینه های تولید به دلایل گوناگون در حال افزایش است صنعت معدن شاهد کاهش تعداد منابع انسانی ماهر نیز می باشد. پراکندگی نیروی کار در سطح جهانی برای اعمال تخصص در سطح محلی و منطقه ای به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. کارکنان جدیدتر انتظارات متفاوتی دارند و شکاف نسلی باید در نظر گرفته شود تا نیروی کار جدید با سلایق گذشتگان ترکیب شود. پذیرش فناوری اطلاعات با توجه به پذیرش  سایر فناوری ها، صنعت معدن  را به طور کلی از صنایع مشابهی مانند صنعت نفت و گاز عقب مانده نشان داده است. با این حال، نشانه‌هایی وجود دارد که صنعت در حال سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات برای حمایت از اتوماسیون، عمدتاً برای اهداف ایمنی و کاهش هزینه است. حسگرها و کنترل‌ها به طور فزاینده‌ای در تجهیزات معدنی متحرک و ثابت گنجانده می‌شوند. با وجود این روند، بسیاری از زیرساخت های موجود فناوری اطلاعات معدن مملو از سیستم های بسته و اختصاصی است.

در کنارساختار هزینه ثابت وهزینه های انرژی بالادر صنایع معدنی ، دو جزء بزرگ هزینه متغیر (حمل و نقل و انرژی) هر دو در معرض افزایش های  غیر قابل انتظار بوده اند. شرکت‌های بزرگ تمایل دارند بر استخراج فلزاتی مانند مس، نقره و طلا تسلط داشته باشند، در حالی که اپراتورهای معدنی متنوع‌تر ممکن است در استخراج فلزات سرب، روی و آهن مشارکت داشته باشند.

برای رسیدگی به هزینه های حمل و نقل و انرژی فزاینده و تغییر تقاضا از اقتصادهای توسعه یافته به اقتصادهای نوظهور، بسیاری از شرکت های معدنی سرمایه گذاری خود را به مناطق نوظهور تغییر می دهند. به عنوان مثال، تعداد شرکت هایی که بخش هایی از بودجه اکتشافی خود را به آمریکای لاتین منتقل کرده اند در حال افزایش است.

خصوصی سازی اخیر ذخایر معدنی در کلاس جهانی، وجود ذخایر معدنی غنی در خارج از کشورهای توسعه یافته، کاهش منابع معدنی اصلی در سطح جهانی، هزینه های نیروی کار، و فقدان فشار نظارتی قابل توجه در کشورهای در حال توسعه، از جمله نیروهایی است که شرکت ها را به خارج از کشور هدایت می کند. تغییر مستمر شرایط بازار در صنعت معدن – همراه با فشارهای فزاینده از طرف ذینفعان سنتی و غیر سنتی و الزامات انطباقی دقیق فزاینده – شرکت های مترقی را به چالش کشیده است تا رفتار پایدار را به هسته اصلی تجارت خود هدایت کنند. برای رهبری در این دنیای پیچیده رو به رشد، شرکت‌های معدنی باید ارزش سهامداران را افزایش دهند و در عین حال تعهدات خود را به جوامعی که در آن فعالیت می‌کنند، کارکنانی که موتور کسب‌وکارشان هستند، و تنظیم‌کننده‌هایی که خواهان دنیای سبزتری هستند، ارائه ‌دهند.برخی از این موارد بشرح زیر است:

● تسهیل در پایداری و پاسخگویی.

● افزایش عملکرد فردی با مدیریت قراردادهای خدمات و پاداش دادن به بهبود پایدار.

● اطلاع رسانی بهداشت و ایمنی محیطی (EHS) و ارتباطات شرکتی از تأثیر بالقوه بر ایمنی کارکنان و ذینفعان جامعه.

● مشتریان و تامین کنندگان را قادر سازند تا حوادثی را کشف کنند که می تواند بازده و سودآوری را کاهش داده و به اعتماد آسیب برساند.

● ارائه قابلیت‌های گزارش‌دهی عملکرد پایدار برای شرکت و سهامداران.

ارزش تجاری برای شرکت های معدن

 یک سیستم EAM قوی از الزامات مدیریت دارایی با نصب و حفظ  نرم افزارها پشتیبانی می کند و در عین حال پشتیبانی کامل مدیریت دارایی و کار و همچنین راه حل هایی را برای مدیریت دارایی ها یا سیستم های زیرساخت فناوری اطلاعات و مدیریت تدارکات موجودی به کاربران خود ارائه می دهد. علاوه بر این، EAM می‌تواند به شرکت‌های ماینینگ نمایی سرتاسری از هر دارایی ارائه دهد تا نشان دهد که فرآیندهای تجاری کلیدی از نظر ایمنی، امنیت، سلامت، نگهداری و دارایی چگونه عمل می‌کنند  و همچنین فرآیند تولید و نگهداری خود و بهینه سازی آنها برای افزایش کارایی را نشان خواهد داد. در محیطی که شرایط سخت اقتصادی حاکم است، سازمان ها به طور فزاینده ای با ارائه اطمینان به ذینفعان خود مبنی بر انجام تعهدات شرکتی در تمام زمینه های عملیاتی با چالش مواجه می شوند. مدیریت موثر دارایی های فیزیکی عملیات معدنی یک عنصر اساسی در تعیین ارزش سهامداران است.

سبد دارایی های معدنی با دارایی هایی مانند ناوگان استخراج سیار، کارخانجات و داراییهای ثابت و زیرساخت ها، از جمله راه آهن، جاده ها و بنادر، به طور فزاینده ای متنوع می شود. مدیران با اطمینان از اینکه دارایی های سازمان به طور موثر مدیریت می شوند، با تمرکز بر عملکرد بهینه و در عین حال به حداقل رساندن هزینه ها و کاهش ریسک، و در عین حال که با برنامه استراتژیک سازمانی هماهنگ هستند، به چالش کشیده می شوند.

مدیریت دارایی سازمانی راه حل مناسب برای تعداد فزاینده ای از شرکت های استخراج معدن است که عملکردهای غنی سازی را برای کمک به بهینه سازی دارایی ها و خدمات اصلی و استراتژیک ارائه می دهند. به طور کلی EAM ها از شش رشته مدیریت کلیدی تشکیل شده اند

مدیریت نیروهای کاری، مدیریت دارایی، مدیریت موجودی، مدیریت تدارکات، مدیریت قراردادها و مدیریت خدمات. کارآمدترین نرم‌افزار مدیریت دارایی با اکثر سیستم‌های اطلاعات کسب‌وکار ادغام می‌شود و به کاربران کمک می‌کند تا به روش‌هایی که راحت و سازنده هستند کار کنند.

نرم‌افزار EAM همچنین باید از وسعت فعالیت‌های مدیریت دارایی در سراسر چرخه عمر دارایی پشتیبانی کند که شامل شش فعالیت مدیریت دارایی است که از طریق یک رابط مبتنی بر نقش و کاربر پسند ارائه می‌شود. یک پلت فرم یکپارچه می تواند تعداد برنامه های کاربردی مستقل و ذخیره داده های اضافی مورد نیاز در سراسر عملیات را کاهش دهد و به کاهش هزینه ها کمک می کند و در عین حال پایه محکمی را برای مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات دارایی ایجاد می کند. همچنین، از آنجایی که می‌تواند از تمام فعالیت‌های مرتبط با مدل چرخه عمر دارایی پشتیبانی کند، نرم‌افزار EAM اغلب یک قابلیت فرآیند محور با پایه‌ای مبتنی بر مدیریت تمام دارایی‌های فیزیکی ارائه می‌کند. این قابلیت به مدیران دارایی امکان مشاهده کامل چرخه عمر تمام اطلاعات دارایی از جمله مشخصات، قطعات، سابقه کاری و هزینه های تکمیل را فراهم می کند و از این طریق مدیریت کارآمد و موثر انواع دارایی هایی را که با استراتژی کلی سازمان همسو هستند امکان پذیر می سازد.

نرم افزار EAM همچنین اطلاعات دقیق و در زمان واقعی را در اختیار مدیران دارایی قرار می دهد که بهره وری را افزایش می دهد و باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود و بر بازده دارایی ها (ROA) تأثیر می گذارد و اثربخشی تجهیزات عملیاتی (OEE) را از طریق بهبود قابلیت اطمینان تجهیزات، بهینه سازی سرمایه گذاری موجودی و استفاده مؤثر از هر دو بهبود می بخشد و منابع خارجی تصمیم‌گیری را از طریق ارائه شاخص‌های عملکرد کلیدی مبتنی بر نقش (KPI) که با تجزیه و تحلیل‌های خاص مرتبط با EAM تکمیل می‌شود و ابتکارات بهبود مستمر را هدایت می‌کند، فعال می‌شود.

برخی از نرم‌افزارهای EAM دارای یک مدل چرخه عمر دارایی هستند که از فعالیت‌های مرتبط با مدل چرخه عمر دارایی پشتیبانی می‌کند و یک قابلیت فرآیند محور با پایه‌ای مبتنی بر مدیریت دارایی‌های فیزیکی (MPA) ارائه می‌کند. علاوه بر این، می‌توانند یک پلتفرم یکپارچه برای مدیریت انواع دارایی‌ها از کوچک‌ترین ابزارها و قطعات، تا دارایی‌های بسیار پیچیده و دیجیتالی شده برای کسب‌وکار حیاتی، تا بزرگترین تأسیسات تولید و تعمیر و نگهداری برای کمک به کاهش هزینه‌ها و ایجاد تعالی عملیاتی ارائه دهند .راه‌حل نرم‌افزار EAM از طریق مفهوم دید، کنترل و اتوماسیون، از تمام الزامات در تمام مراحل چرخه عمر دارایی پشتیبانی می‌کند و به رفع برخی از بزرگترین مسائل صنعت امروز و آماده شدن برای چالش‌های آینده کمک می‌کند. نتیجه نرم افزار EAM اغلب اطلاعات قابل اعتماد، دقیق و به موقع برای حمایت از تصمیم گیری مدیریت و هدایت پیشرفت های تجاری آینده است. علاوه بر این، با استفاده از موتور گردش کار یکپارچه قدرتمند، سازمان ها می توانند ارزش این فرآیندها را قفل کنند، و  با حذف تنگناها، بهره وری را حفظ  کنند و همچنین خطرات مرتبط با ایمنی و انطباق تجاری را کاهش می دهد.

محرک های کلیدی کسب و کار

نرم افزار EAM خوب قابلیت مبتنی بر فرآیند را فراهم می کند و بر محرک های کلیدی مرتبط با مسائل تجاری استراتژیک، عملیاتی و انطباقی تأثیر می گذارد و در نتیجه ریسک را کاهش م و ارزش ملموس و پایدار را به سازمان ارائه می دهد. مجموعه یکپارچه برخی از ماژول های EAM عملکرد عمیقی را ارائه می دهد که همیشه با فعالیت های کلیدی مدیریت دارایی مرتبط است و تضمین می کند که فرآیندهای یکپارچه در اجرای شیوه های کاری فعال می شوند.

گزارش و تحلیل

تقاضا برای اطلاعات دقیق، به‌موقع و معنی‌دار یک نیاز اساسی است که مدیران را قادر می‌سازد تا بر عملکرد کسب‌وکارشان نظارت، تأثیر بگذارند یا اقداماتی را آغاز کنند. اکثر راه حل های EAM مجموعه کاملی از ابزارها را ارائه می دهند که می توانند اطلاعات جامعی از جمله:

● گزارش عملیاتی روزانه با استفاده از ابزار گزارش‌دهی هوش تجاری (BIRT) برای ارائه اطلاعات بلادرنگ برای مدیریت کسب‌وکار، از جمله قابلیت‌های ویرایش متن و قالب‌بندی غنی همراه با محتوای گرافیکی تعبیه‌شده

● قابلیت مدیریت عملکرد با استفاده از مراکز شروع مبتنی بر نقش که بینش بی‌درنگ عملکرد کسب‌وکار را با استفاده از شاخص‌های عملکرد کلیدی صنعت خاص (KPI) ارائه می‌دهند.

● قابلیت‌های تحلیلی گسترده‌ای که تجسم، تجزیه و تحلیل داده‌ها و بهینه‌سازی داده‌های کلیدی کسب‌وکار را امکان‌پذیر می‌سازد و به مدیریت اطلاعات لازم را برای شروع طرح‌های مؤثر بهبود کسب‌وکار می‌دهد.

صنعت معدن به طور مداوم با مسائل کلیدی که بر عملکرد رقابتی کسب و کار تأثیر می گذارد، به چالش کشیده می شود. برنامه‌های نرم‌افزار EAM به شرکت‌های معدنی کمک می‌کنند تا ارزش تجاری پایدار و کاهش هزینه‌ها را به شرکت‌های معدنی ارائه دهند و در ازای آن، بازده دارایی‌ها (ROA) بالاتری را به سهامداران هدیه می‌کند. EAM قابلیتی را در سراسر سازمان فراهم می کند تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات لازم به موقع در دسترس است تا بر فرآیندهای تصمیم گیری مدیریت تأثیر بگذارد، ریسک را کاهش دهد، بهره وری را افزایش دهد و عملکرد بهینه تمام دارایی های حیاتی سازمان را تضمین کند.

برای شرکت‌های معدنی، عدم اطمینان اقتصادی، الزامات زیست‌محیطی و ایمنی و مدل‌های جدید کسب‌وکار جهانی فشار بیشتری را بر صنعت وارد می‌کنند. شرکت های معدنی که رهبر هستند در یافتن نقاط قوت رقابتی بین رقبای موفق هستند. تخصص مدیریا دارایی، ارائه شده از طریق خدمات پشتیبانی شده توسط چارچوب های اطلاعاتی یکپارچه، دید گسترده، کنترل و اتوماسیون عملکرد دارایی و ایمنی را فراهم می کند. رهبران در موقعیتی قرار دارند که در صورت نیاز در پاسخ به شرایط در حال تغییر تغییراتی را ایجاد کنند. یک استراتژی و نرم افزار جامع مدیریت دارایی باید از این امر پشتیبانی کند به گونه ای که در سراسر جهان مقیاس پذیر باشد و با تکامل استراتژی های جدید پایدار باشد. مدیریت چرخه عمر دارایی یکپارچه و چارچوب‌های اطلاعاتی شفاف، عنصری حیاتی از راه‌حلی است که رهبران بازار برای بهینه‌سازی مدیریت دارایی و خدمات برای تولید و عملیات ارایه می‌کنند.

سازمان‌های معدنی در سراسر جهان اکنون می‌توانند به راه‌حل‌های نرم‌افزار EAM برای کمک به بهینه‌سازی  مدیریت دارایی سازمان‌های خود، کاهش زمان  و تعیین تکلیف شیوه کار، افزایش الزامات ایمنی، امنیت، سلامت، محیط زیست و کیفیت، و کاهش ریسک و زمان اداری را به ارمغان آورند.

[۱] Enterprise Asset Management